Det här receptet har jag haft sen Sundsvall brann tror jag, halvtrasigt i min samling men aldrig provat någon gång!!
Helt plötsligt fick jag för mig att testa och det var jättegott 😃
 
Till en långpanna:
 
4 ägg
200 g smör
4,5 dl socker
6 dl mjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjölk 
 
4 dl marsankräm (kokad variant, jag tog snabbmaten men tror det blir ännu bättre med den man ska koka även om den sen ska va helt svalnad)
 
300 g smör 
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker 
 
250 g mandelmassa
Kakao (att sikta över kakan i slutet)
 
Sätt ugnen på 200 grader!!
 
Koka marsankrämen ( 4 dl), ställ den åt sidan och låt den svalna helt.
 
Smält smöret ( 200 g till själva kakan).
Vispa ägg och strösocker pösigt.
Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver och blanda i det i äggsmeten.
Häll i mjölk och det smälta smöret och rör om under tiden.
Häll smeten i långpannan som är täckt 
med bakplåtspapper.
 
Stoppa in i ugnen i ca. 15 minuter, prova med sticka när den börjar bli klar.
Blanda alla smör, florsocker och vaniljsocker och vispa ihop det.
Blanda smörkrämen och den kalla marsankrämen och bred det över sockerkakan när den svalnat helt.
Riv mandelmassan över kakan och avsluta med att sikta lite kakao över allting!! 
Ställ den gärna kallt en stund innan den skärs upp!!
Skär i lagom stora fyrkanter och ät ;))

Kommentera

Publiceras ej